måndag 19 januari 2015

Lagerlösning? (del 53)


Nöjd som attan av att ha startat ett förlag eller rättare sagt gjort om mitt bolag att även om fatta förlagsverksamhet och ovanpå detta trollat fram tio egna ISBN nummer drabbades jag av nästa hemska tanke. 

Jag visste ju nu att det i stort bara hängde på mig själv om jag skulle möta mina gäster som enligt plan skulle samlas den nittonde juli med en nytryckt bok eller bara med ett leende och en inre tanke om att det skulle ha vart coolt att kunna ge en bok till mina gäster. Jag behövde bara bestämma mig hur många böcker jag skulle trycka. Jag förstod, utan att ha kontrollerat det, att kostnaden per bok borde vara högre om jag beställde hundra böcker än om jag beställde tusen. I och för sig trodde jag inte att kostnaden per bok skulle vara avgörande i detta projekt. Däremot var antalet böcker det.

Om jag tryckte upp ett hundra böcker förstod jag att de skulle vara slut redan innan den dag som skulle blir det officiella boksläppet. Tryckte jag tio tusen insåg jag att det skulle bli en jädra stor och dyr majbrasa eftersom jag inte trodde det fanns en chans i världen att sälja tio tusen böcker under de arton månader jag hade till mitt förfogande. Sista december tjugohundra femton var den sista dagen för mitt vansinnesprojekt i min alldeles egen lilla plan. Jag beslutade mig för ett tusen böcker.

Det var då jag drabbades av nästa hemska tanke.
En låda med böcker i storleksordningen 250x300x400 borde rymma tjugoåtta böcker. Det innebar trettiosex lådor på totatlt drygt en kubikmeter. Böckerna måste stå torrt, helst varmt och finnas på en plats där de var lättåtkomliga. Den enda plats jag kunde erinra mig mitt i min hemska tanke var det platta golvet, mitt framför TVn i mitt varma, torra vardagsrum. Kunde det verkligen vara så illa?

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar