torsdag 7 maj 2015

En fribiljett till en annan del av himlen. (del 93)




Den sjunde maj nyttjade jag min fribiljett som en god vän åstadkommit. Jag kan knappast vara mer tacksam. Det är alltid en gåva att få prata inför människor, men det är mycket speciellt att få prata inför ett hundra unga människor som just denna dag.

Jag öppnade med nyckelorden till föreläsningen.
- Idag ska vi prata om sex.
Jag fortsatte efter en kort paus med:
- Heta, Röda hjortron.

Människor med mycket stor erfarenhet av livet, "vet" att det det mesta inte är lönt att göra eftersom hindren är alldeles för många och för stora. Det som är tjusningen med att möta en yngre och mer oerfaren publik, är just att de saknar de flesta funderingar om vilka hinder de kommer att möta på vägen. Eftersom de saknar funderingarna så försöker de heller inte lösa problem i förskott. Det enda som egentligen händer om man försöker lösa alla problem innan de uppstår, är att man har en felaktig bild av vilket problem man i verkligheten borde lösa. Alla försök att lösa problem i förväg innebär en sannolik risk att man löser fel problem, vilket i sin tur innebär att antalet problem att lösa ökar. Kanske till en sådan nivå att man inte längre ens försöker. 

De unga mer oerfarna människorna är mer rädd att inte göra något än att göra fel. Det känns klokt. Vi som människor får aldrig sluta försöka.

Jag passade på att ta en groupie. Den blev sisådär men det blev den enda groupien jag tog under föreläsningen. Vad tycker du?

Jag är nöjd föreläsningen. Jag hoppas också att både lärarna i ämnet Svenska för årskurs sju på Högalidsskolan i Kiruna och de elever som valde att vara med, är minst lika nöjda som jag.

Tack Peter Fjällborg för att du gav mig en fribiljett till en annan del av himlen.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar