onsdag 3 juni 2015

Jag är hellre unik, än normal. (del 103)


Under veckan fick jag de första designförslagen på det nya omslaget till den kommande boken. Förslagen levererades av Mariell Mattison på Fickla. En liten byrå som ägnar sig åt grafisk design, websidor och annat som hör det kreativa till. Hon som driver detta är min sju år yngre systerdotter. En kvinna som vet vad hon vill och hur hon ska ta sig dit. Hon är tuff men samtidigt så härligt befriande enkel att jobba tillsammans med. Jag älskar henne och hennes egen stil. Just nu har hon fått nippran på att skapa björkar i akvarell. Vissa dagar spottar hon ut flera björkar som är helt olikt, snarlikt lika.


Jag vet inte vad du tänker men jag blir imponerad och samtidigt frustrerad. Jag vet att jag hade valet vara duktig på att designa och skapa bilder eller musik, men vet samtidigt att det inte är min grej. Om jag hade kunnat designa björkar i akvarell hade i alla fall jag varit imponerad av mig själv om någon av dessa tre hade varit min skapelse.

De förslag hon skickade var det städade snygga och det bråkiga groteska.














Många som kommenterat omslaget för boken Sex heta röda hjortron tycker den är bråkig, oregerlig, barnslig, färgglad, läcker och fantastisk. Omslaget berör. Boken berör. Jag tror det är viktigt att våga vägra försöka vara städad, våga vägra vara som andra är bara för att passa in och våga vägra kamouflaget så att man får en chans att vara synlig. I min värld och kanske också i din värld är den vänstra designen vacker. Enhetlig. Städad. Grafiskt korrekt och helt normal. Den högra är störig och kanske inte alls lika vacker, men den går i sina egna fotspår, den är utan kamouflage, den är hellre unik än normal.

Vem vill inte vara helt unik hellre än att vara normal? Jag vet vad jag vill i alla fall.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar