torsdag 4 juni 2015

Tyckning om tryckning (del 104)



När man ska återvända till tryckeribranschen och är medvetet inkompetent inom området, precis som jag är, poppar frågetecknen upp, som nya knoppar på björkarna om våren. Att återvända till tryckeribranschen kanske egentligen är fel valda ord. Det jag menar är att nu när jag står inför att trycka min andra bok börjar hjärnan att fundera igen.

Många saker är ju redan bestämda i förväg. Jag har ju slagit an en ton med min första bok. Bokformatet ska vara 180x120 mm. Typsnittet i boken kommer att vara detsamma, liksom marginaler och radavstånd. Pärmen kommer att vara lika glansig och lika tjock. Men hur ska boken tryckas?

De som förstår sig på detta förordat offsettryck som är en indirekt tryckmetod där krumeluxerna, som bildar meningarna i boken, förs över från en tryckplåt, via en gummiduksbeklädd cylinder till det papper som blir inlagan. De säger att denna metod ger en överlägsen kvalitet. Jag ser på de offerter jag fått in att metoden också ger ett överlägset pris.

Den andra metoden som jag fått förslag på, är den digitala metoden. Då använder man smarta skrivare som antingen via laser eller bläckstrålar överför krumeluxerna direkt på pappret som blir inlagan. Detta kostar mindre än hälften.

Så frågan är. Vilken metod ska jag välja? Blir kvaliteten verkligen så lidande? Eller kan det vara så att den digitala metoden ger en inlaga som sakta tynar bort på något sätt. Jag vet faktiskt inte. Vet du det? Hjälp mig i så fall att välja rätt.


================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar