söndag 1 mars 2015

Café Mariaberget (del 68)


Denna dag var det Stockholm som gällde. När jag stod utanför centralen och blickade söderut så jag Mariabergets skyline med sina ålderstigna hus hacka upp horisonten i väkomnande formationer. Ibland när den vyn fyllde mina tankar kunde jag tycka att det verkligen verkade vara så att husen hade vuxit upp ut klippan istället för att ha byggts av mänskliga händer. Mitt ibland husen hade min goa vän sitt café.

Min vän är till och med kortare i rocken än vad jag är men hade ändå en ryggrad som verkade obändelig. Hon är kort och gott en envis dam. Förnuftsmässigt förstod hon ett ett litet café på ena utkanten av söder i Stockholm aldrig skulle ge henne någon stor förmögenhet. Det enda hon skulle få var långa arbetsdagar med hårt arbete och en ständig oro för att intäkterna skall räcka till de kostnader som ett café som detta behöver för att blomma ut på bästa sätt. Det var ju heller inte alls konstigt utan nästan en vardag för de flesta företagare. Trots detta hade hon bestämt sig för att själv, från grunden, göra allt som serveras när det gäller mat. Sånt tar tid men blir förbannat gott.


Det var dit jag var på väg denna eftermiddag i början av oktober. Där skulle jag hålla en sittande föreläsning för de gäster som ville sitta vid samma bord som jag. Jag hade bestämt mig att försöka vara så inspirerande och entusiasmerande som möjligt. De som villa lyssna och diskutera var ju samma personer som var intresserad av skrivande. Kan någon av dem skulle vilja skriva en bok bara för att de fick en kick i baken av mig?

Om ni besöker Café Mariaberget ett par hundra meter från Mariatroget så kan ni se att jag var där. Direkt till vänster när du kommer in hittar du en affisch och några böcker som är till salu. Alla märkta Sex Heta Röda Hjortron.


================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar