onsdag 25 februari 2015

Pajala är min kryptonit. (del 67)



En vecka efter boksläppet i Kiruna var det dags att åka hem till bun. Kerstin som jobbade i Pajala Kommun hade utan att tveka ordnat och bekostat en lokal för ett litet föredrag om att skriva och marknadsföra en småsäljande bok som denna.

Boken är ju bångstyrig och vildvuxen eftersom den utspelar sig med världen som spelplan, men samtidigt kan man inte komma ifrån att den är djupt fastrotad i Aareavaara, i Pajala kommun. De som varit i de trakterna känner igen sig. Hela vägen. De känner dofterna som finns där när de läser texten i boken. Samma människor som upplevt en vedeldade bastu i någon av byarna i Tornedalen kommer att känna hur löylyn kramar om huden när det kastade vattnet kastas upp ur den heta, rödglödgade bastukaminen.

För mig som på något sätt alltid kommer att vara fastrotad i den tornedalska myllan känns det rätt underligt att stå i Pajala och hålla ett föredrag om en bok som söker sig till sina rötter. Normalt när jag håller föredrag är jag rätt karismatisk och bombastisk, men så fort föredraget är hemma känner jag mig lätt osäker och timid. Nästan som jag kan tänka mig känslan hos Stålmannen när han får en del krypton i sina fickor. Jag tror egentligen bara att det är i det sammanhanget jag är jag när jag föredrar något. På alla andra platser låtsas jag bara vara så mycket mer än vad jag egentligen nånsin kan vara. En supermänniska utan begränsningar. Det är då bara fejkt, rakt igenom.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar