måndag 25 maj 2015

Blöder verkligen alla ? (del 99)

I boken rinner det en del blod. På vissa ställen står det inget om blod, men texten framkallar ändå bilder hos vissa läsare som framstår mer kända blodsbad som rena idyller. På andra ställen i boken får läsaren oavsett om denna vill det eller inte smaska i blodstänkta sidor för att ta sig fram.

Jag mötte för några veckor sedan ett väsen som bar det sköna namnet Aschima. En förenklad stavning av Aschima skulle kunna vara utan "c", vilket skulle betyda "Dyrbarare än guld". Jag tror att det väsen jag mötte indikerade med sitt extra "c", att hon verkligen vare sig är dyrbarare än nått annat trots att hon självklart är ovärderlig. Ett ovärderligt väsen.
Om någon skulle få för sig att hugga av hennes högra ben så intygade hon för oss som lyssnade att tre saker skulle hända. Det första var att hon skulle stå på det andra benet. Det andra var att hon skulle få ont och det tredje var att hon skulle säga till den illvillige som höll i yxan.
Usch på dig till lilla busfrö.

Ingen ambulans eftersom det inte fanns något som behövde räddas. Som det väsen hon är lever Aschima bara tillfälligtvis i hennes kropp. Hon är vaken och vet. Jag tror i alla fall att blodet skulle sprutat ut nedanför snittet oavsett om hon stod på det andra benet eller inte. 

Jag blir berörd när jag får den otacksamma uppgiften att bli förnekad. Att påstå något annat skulle vara direkt att tala i tungor. Det spelar faktiskt ingen roll att jag räknat med att ingen vill ta hand om min bok och göra den till sin angelägenhet. Det gör ont i alla fall. Den senaste refuseringen på från det lilla förlaget Brombergs, med bara sex anställda.


Nyckelordet verkar vara tyvärr. Precis som om de hade velat något annat. Det finns säkert andra författare som skrivit andra böcker som just Brombergs vill ge ut. Det som inte känns bra för Svenska förlag, författare och svensk bokpublik är att det verkar vara så att i stort sett alla författare blöder tillsammans med alla Sveriges bokförlag. Brombergs resultatsiffror de senaste två åren visar på att de blöder. Kanske inte som en stucken gris, men blöder gör det. Det är helt klart.


================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar