söndag 18 januari 2015

Förlaget (del 52)


Väl hemma i Kiruna kastade jag mig över google chrome och surfade in i förlagsvärlden. Vem skulle få äran att ge ut mitt nyskrivna underverk? Vem kunde jag ha förbarmande över? Vem kunde jag ge dessa möjligheter till?

Jag möttes av starka negativa budskap. Artikel efter artikel beskrev hur svårt det var och hur liten min chans var att något förlag ens skulle läsa mitt skrivna underverk. Jag kände att möjligheterna i stort sett var obefintliga. Ett tusen inlamnade alster i veckan? Kunde det vara möjligt? Hade vi alla gått och blivit smygförfattare numera? Jag förstod att det bara kunde vara på nåder om någon mot alla odds skulle läsa mitt alster än mindre vilja ge ut denna.

Nittonde juli hade jag bjudit vänner och släkt till mitt femtioårskalas. Till den tidpunkten måste boken vara tryckt! Det skulle ju bli min gåva till de som orkade tacka ja och komma till mitt kalas. Mitt sätt att visa tacksamhet. Ett tackkort som jag själv gjort. På mitt sätt.

Jag kom i kontakt med en vän som kände författare till bästsäljande böcker. En av berättelserna fick mina axlar att hänga allt längre ner. Det var berättelsen bakom en av de bästa böcker jag läst de senaste åren. En bästsäljare. Författaren av denna magnifika bok hade blivit refuserad sju gånger innan något förlag tveksamt kunde tänka sig att ge ut hans ord. För honom tog denna process längre tid än den tid han lagt ner på boken. Det tog två år.

Jag hade inte två år på mig. Jag hade fem månader innan min bok behövde skapas av någon tryckpress i Sverige. Jag tvekade inte. Jag gjorde om mitt bolag,Lajoanis AB till ett förlag. Ordnade med egna ISBN nr. Jag ville inte vara i händerna hos någon annan som fattade beslut som jag inte kunde styra. Det fick helt enkelt bär eller brista.



================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar