lördag 14 februari 2015

Pekka vet bäst! (del 64)




Recension av Jonny Siikavaaras "Sex heta röda hjortron"

Förbered dig på en resa, eller förresten förbered dig på sex. Detta är en bok som innehåller sex unika berättelser. Boken har dessutom under hela genomläsningen en omfattande beskrivning av mat. För denna recensent så tar dessa beskrivningar onödig plats i boken och blir för övermäktigt. För mig som saknar ett genuint intresse för mat, ÄN, så är det istället bokens sex berättelser om tragiska människoöden och jakten på lyckan som fångar mitt intresse. Det är dessa berättelser som höjer boken och dessa historier håller en mycket hög kvalitet. Men mer än något annat handlar denna bok om ensamheten. Den ensamhet som bokens sex personer upplever både mentalt och fysiskt. Författaren väcker i och med detta frågor hos en själv om ens egna ensamhet och osäkerhet.

Titeln på boken är ett frågetecken. Boken handlar till stor del om mat men titeln lyckas inte med att beskriva de invecklade personliga resor du som läsare får uppleva. Det är därför viktigt att inte stirra sig blind på titeln utan att läsa boken utan de förutfattade tankar som uppstår när man läser titeln. 

Ett stycke i boken som speciellt tilltalar mig är historien om Calle. Calles berättelse är något jag kan relatera till och får mig att uppleva hans ångest precis som om jag vore där.

Den här boken kan jag varmt rekommendera för alla åldersgrupper och för matälskare är den ett måste. Jag skulle bara önska att boken var längre, vad händer sen är frågan jag grubblar på när jag vänder sista sidan. Utan problem tror jag att författaren hade kunnat klämma in ytterligare 200 sidor i boken.

Mina plus och minus:
-
För mycket beskrivningar av mat
För kort bok, skulle gärna sett den längre

+Väcker starka känslor hos en själv
Utsökta beskrivningar av människoöden

Falun 2014­-07­-13

Peter Fjällborg

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar