lördag 14 februari 2015

Sex-heta-röda goes digital. (del 63)



Det kan ju tyckas förvånansvärt lätt att ge ut en bok i elektronisk form, en digital bok. Det är väl bara att ta min word fil på femhundra sextioåtta kilobyte och ladda upp den till närmaste web-sajt, tillgänglig för allt och alla. Vill man krångla til det litegranna så behöver man lägga in det digitala exemplaret på en web-shop om jag nu skulle vilja kunna ta betalt för den.
Det är precis så enkelt, men ändå inte. Vem vill läsa en digitalbok i formatet av ett worddokument? Det kanske fungerar bra på en dator med högupplöst skärm, men hur kommer det att se ut på en mobiltelefon med en skärm som bara har en bråkdel av datorskärmens storlek? Inte alls bra. Utövr det fanns det ju en upenbar risk att någon skulle kunna sprida mitt verk utanför min egen kontroll. Det kändes ju inte helt rätt heller.

Med andra ord behövs en lite mer komplicerad väg fram.

Det första som behöver göras är att formatera om word-dokumentet till ett dokument i formatet epub. Epub-formatet är som gjort för att hantera böcker som kan behöva läsas med olika typer av läsenheter. Tyvärr fungerar inte alltid formatomvandlarna helt perfekt. Det innebär att men behöver en programvara för att redigera epub-formaterade dokument.

När allt känns helt klart så är man tvungen att testa sin nyformaterade och nyredigerade e-bok på en certifieringssajt för e-böcker så att det blir möjligt att ladda upp denna till distributörer av e-bocker. I mitt fall blev det publit.se som jag valde till min distributör.

Jag valde vattenstämplade leveranser istället för krypterade. Jag har aldrig riktigt gillat krypterad information.

Inom ett dygn läg den där på alla världens boksajter. Min bok med sitt färgglada yttre och sitt bångstyriga innehåll.


================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar