måndag 10 november 2014

Förklädet. (del 29)




Jag steg upp från matbordet och ersatte fracken med ett förkläde som jag haft med mig genom livet och givetvis hade tagit med mig på denna resa. Den var verkligen bara min. Jag hade fått den av Eivor när jag var sexton år gammal. Hon hade gjort den åt mig. Sytt och målat den. De egenartade fantasifyllda blommorna i olika kulörer, hade hon skickligt kombinerat med grön-lila stjälkar och rosa små, små hjärtan. Mitt på magen hade förklädet en stor ficka där det stod Vallesi, inramad av tecknade druvrankor med hängande klasar av blålila små druvor. Även om förklädet kunde te sig lite barnsligt vid ett tillfälle som detta, så bar jag den ändå med stolthet. Jag hade ju fått den av Eivor. När Eivor kom ut till matsalen, stannade hon upp när hon fick syn på mig. Hon log, men sa ingenting. När hon närmade sig mig, såg jag hennes tårfyllda ögon som såg kärleksfullt mot mig. Hon kramade om mig på ett sätt som bara Eivor kunde kramas. Det kändes som att hon ville att våra kinder skulle pressas så hårt, så de kunde växa ihop till en enda enhet. Att våra kroppar skulle bindas så nära varandra, att vi inte längre skulle veta vems värme som var vår egen. Att våra ben skulle snärjas in till en fläta som skulle vara för evigt. Hennes kramar hade alltid trollbundit mig. Vi stod varandra nära.

”Tack, Vallesi”, viskade hon i mitt öra.


Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:


 Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar