onsdag 23 december 2015

Julhets i Gällivare (del 127)



Två dagar kvar till jul. Men för en hobbyförfattare som jag är det julhets även om jag inte hetsar speciellt mycket. För mig finns inget egentligt val än att välja att synas. För det är ju så enkelt. Syns jag inte så finns jag inte. Inte i alla fall för eventuella boktörstande bokköpare.

Det är många som tror att försäljning först och främst handlar om att slutföra affären och få lite klirr i kassan. I min värld är det helt fel. Ja kanske inte helt fel för det är ju lite lite rätt också, men av helt andra skäl än det man normalt kunde tro.

Så här är det. En såld bok till någon gör någon medveten om varumärket Sex Heta Röda och om mig som författare. I alla fall om vi träffades vid köpögonblicket. Är dessutom texten lockande och något som gör att denna någon berättar om boken med varma goa ord för de människor som någon känner, så är det igång. Budskapet trummas ut. Varumärket blir något som många känner till. Många som aldrig ens hållit någon av böckerna i sin hand. 

När jag får möjlighet att komma ut till någon av mina samarbetspartners och sitta några timmar vid mitt färgglada bord med mina två helt olika sorters böcker, försöker jag hälsa på alla människor som kommer in i lokalen. Jag försöker se glad ut och söker ögonkontakt. Även om jag förstår att vissa känner sig lite påhoppade försöker jag att vara milt framfusig, men utan att trampa på tårna. Några av alla som kommer in vänder sig mit mig med ett fantastiskt leende och samlar sig inför ett kommande samtal.

Efter några sekunder är vi mitt inne i ett samtal som handlar om julen, om böcker, om skrivande, om skolor och om allt annat som känns gott att prata om. Några få av alla de som jag samtalat med köper en eller två böcker, vilket alltid är roligt.

Men det viktiga är marknadsföringen. Det är marknadsföringen som är hjärtat som slår i de produkter som marknadsförs. Utan marknadsföring av mina böcker hade de blivit dammiga och dött i en lagerlokal i Luleå. Hjärtat hade slutat att slå och böckerna hade dött. Med varje marknadsföringsinsats av små eller stora mått ger livsuppehållande hjälp till mina böcker. Varje människa som sett, hört eller känt på Sex heta röda blir assimilerad som en del av marknadsföringsorganismen som är hjärtat i mitt Sex heta röda projekt.


Tack för att ni på Coop Forum i Gällivare och alla er som valt att vara kunder till Coop, låter hjärtat slå och hjälper mig att hålla det vid liv.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar