lördag 19 december 2015

För många oaser i livet? (del 126)



Då är det snart dags för julens högtid igen.
Det skulle kunna låta som om jag tyckte att högtiden kom förbi alltför ofta i min värld, men det är inte alls så jag tänker. I min värld är det viktigt att ha både små och stora oaser i livet.

Julens högtid är en liten oas för vissa och en enorm oas för andra. Oaser får oss människor att se fram emot någon som tiden bär mot oss i livet. Det gör oss glada. Glada och kanske också lyckliga. För mig kommer julen med flera olika oaser. En underbar oas för mig, är att skolornas så normalt inrutade schema glesar till sig lite och gör plats för någon från den stora världen. Fredagen den artonde december var denne någon jag. Maria, som är svensklärare på Sjöpark skolan i Gällivare hade ställt tre klasser i årskurs sju och åtta till mitt förfogande. I en hel timme per klass. Ser ni oasen framför er?

Tänk vilken ynnest det är att få träffa unga människor med drömmar som sträcker sig ut i oändlighet och utan inskränkthet. Drömmar som strålar ut genom deras blickar. När jag får uppleva detta kan jag verkligen förstå lärarnas kall. Vi i världen behöver lärare med kall. Det är ju ändå de som fyller undomarnas huvuden med tankar som gör ungdomarna kompetena. Kunskap är viktigt men lite värt om de inte bär med sig nyskap. Därför är det viktigt att lära ut det som behöver läras ut, men alltid utan att begränsa möjligheternas yttre gränser. De ungdomar som jag träffade denna fredag hade fortfarande obegränsade möjligheter. Det är just därför denna oas levererade den sista fredagen innan jul. 

Att jag senare samma kväll kunde läsa en kommentar av en förälder till någon av de magiska ungdomarna gjorde mig dessutom lycklig längst där inne.


"Det var en lycklig tjej som kom hem efter skolan och berättade om en underbar man i orange utstyrsel... han var så bra på att berätta och inspirera."


Direkt efter besöket på skolan som avslutades kl 13.30 var det dags för signering på Ica Kvantum i Gällivare. 
Emil som är min kontakt tog emot mig där och vi arrangerade en liten boksigneringsstation. Många som handlade verkade vara lite julstressade medan andra tog det riktigt pioano och hade tid att stanna vid min färgglada station och diskutera böcker och bokskrivande. Alltid fantastiskt givande samtal.
Min heldagssession i fantastiska Gällivare avslutades med ett hembesök hos en av mina affärspartners. Det var hos Vincent som driver Vincent Juridik AB. I hans hem pågick julstädning av modell större. Hela hans rika barnaskara med barn i alla åldrar hade tagit sig hem och överraskade sin mor med en total-rengöring eller kanske en totalrenovering av det mysiga huset i ett område fylld av hur där människor bor. Men Vincent överraskade dem och lät mig komma dit och prata böcker och skrivande, samtidigt som jag levererade ett ex av Sex heta röda koppar till var och en av barnen. Varje bok signerad med en unik text.

Väl hemkommen till Kiruna blev det julbord med familj och vänner.
Vissa dagar är oaserna kanske lite för många i livet?
Eller inte.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar