lördag 16 maj 2015

En annorlunda värld. (del 97)


När jag tog steget in i bokaffären med den lila skyltningen som förkunnade att det var Vattumannen som regerade här. kände jag direkt dofterna av de rökelser som välkomnade mig med sin lockande dans. Jag mötte blicken hos den första människan jag mötte i den doftande butiken. Hon log.

- Är det du som är Jonny?

Samtidigt som min blick borrade sig in i hennes bara för att se vem som fanns bakom den människomask hon bar, svarade med en onaturligt lugn stämma samtidigt som jag andades in på norrländskt manér.

- Jo.

Hon pekade i mot ett inre rum med hela sin lilla hand. Jag förstod att det var där jag skulle bo under några timmar. Jag bugade och bockade samtidigt som jag log med hela mitt yttre och såg fram emot fyra timmar arbeta av en mer underlig karaktär.


Det tog ungefär fem minuter att etablera sig i den mystifika butiken. Har du aldrig varit i Vattumannens bokhandel på Drottninggatan 83 i Stockholm så rekommenderar jag verkligen det. I Butiken bor det krafter som i alla fall inte jag kan förstå. 


Den högljudde och väl pratande fransmannen meddelade mig att han skulle till Kiruna i oktober för att hålla kurs i sådant som butiken förmedlar bara man kommer in. Han undrade om jag skulle vilja gå kursen. Jag nickade frånvarande och undrade om jag egentligen ens skulle våga. Jag hade ju sedan länge bestämt mig för att vara öppen i sinnet även då jag mötte människor av det mer ockulta slaget. Människorna som mötte mig var fantastiska, men samtidigt annorlunda. Jag trivdes.



Kanske kunde jag få fler möjligheter att bevista denna rökelsefyllda, underliga boning med kunder som verkligen skiljer sig från alla andra kunder i alla andra butiker? Jag kunde ju bara hoppas.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

1 kommentar:

  1. Jonny, akta dig för sånt här. Det är ingen lek! Sök hellre sanningen i Jesus. Han är den enda vägen. Var rädd om dig och Bless! /En vän

    SvaraRadera