söndag 29 mars 2015

Låt dig inspireras av fenomenet Pechakucha (del 80)


För tre år sedan kom den märkliga mötesformen Pechakucha till Kiruna. Jag blev tillfrågad om jag ville hjälpa till att göra PechaKucha i Kiruna till något som många förhoppningsvis kunde bli lite inspirerad över. Självklart tackade jag ja. Något annat var inte aktuellt.



PechaKucha är något som först skapades i Tokyo av två amerikanska arkitekter, som hade upptäckt av egen erfarenhet att det bara var de etablerade arkitekterna som fick höras. Tanken var att skapa ett mötesforum där sex till tio talare kunde göra sig hörda under en och samma kväll, på ett strukturerat sätt. De helt enkelt följa nåra enkla regler som i huvudsak handlade om att de fick begränsa antalet bilder som de visade upp till tjugo. Varje bild fick högst visas i tjugo sekunder. På så sätt kunde talarna bara äga scenen i sex minuter och fyrtio sekunder då de pratade till sina tjugo bilder som byttes ut med automatik var tjugonde sekund. Någon sa till mig att Pechakucha betydde orden i rummet eller samtalet i rummet. När en kvinna som hade sitt ursprung i Japan, höll sitt första Pechakucha tal, berättade hon att en mer korrekt översättning var mammas tjat. Jag log med hela ansiktet när jag insåg sambandet.

Har du aldrig ännu varit på Pechakucha så kan jag varmt rekommendera detta för dig. Du får höra på de mest häpnadsväckande historier som bor i vanliga människor. Historier som inspirerar. Historier som verkligen gör att man förstår varför livet är värt att leva.

I början av tjugohundrafemton var det dags för Sex heta röda att vara på Pechakucha.
I publiken var det en bit över sextio personer som lyssnade. Följande tjugo bilder visades när jag fick berätta om boken och allt runt omkring. 

Jag hoppas verkligen att jag kunde inspirera någon att kanske våga gör något som de drömt om.

================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se

Filmen om att skriva en bok!

================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar