lördag 22 november 2014

Vet du vad godhet är? (del 35)




Efter en lång dag på golfbanan där bollarna flugit i vilka riktningar som helst utom de riktningar som jag haft i åtanke, kände jag mig aningen nere. Janne såg mina hängande axlar och förstod att mitt inre inte mådde så bra just i den stunden. Att mina tankar var omslagna av hopplöshetens papper, som är färgglad till det yttre, men är färgad i den enformigaste djup-grå färg, som någonsin skapats, på hela insidan. Jag hörde Jannes kraftfulla, men lugna röst som bar spår av vishetens årsringar.

-Här. Jag köpte en öl åt dig.

Jag såg på honom och insåg att det egentligen var min tur att köpa ölen efter golfrundan. Janne var som godheten själv. Det var inte ölen som gjorde honom god. Det var hans tanke, som han omsatte i handling. Jag kände hur mina egna tankar borrade sig tillbaka till morgonens filosofiska funderingar som redan utvecklat sig till en djuplodad text i boken. En text som egentligen inte ens hade med boken att göra, men kändes viktig på något sätt. En klok man med namnet Stenne berättade om godhet och hans förhållande till godhet.

Stenne såg på mig, öppnade munnen och lät orden flyga ut i rummet på fria vackra vingar.

-Ta något så enkelt som godhet. Har du någonsin funderat över vad godhet egentligen är? Vad tror du att det är om du skulle sätta ord på det?

Jag funderade en stund innan jag svarade Stenne på hans egendomliga fråga.

-Jag tycker att godhet är när någon gör gott, för att någon annan skall må bra.

Stenne skrattade gott och jag förmodade att han hört mitt svar från många andra tidigare.

- Har din mor bett dig att sätta dig ner och ta det lite lugnt medan hon sprungit runt som en liten tätting och ordnat med frukosten eller middagen, som du senare skulle äta?

Jag såg på Stenne och nickade medan han fortsatte.

-Tyckte du att din mot gjorde gott just då?

Jag bara nickade och förstod inte alls vart han ville komma.

-Din mor gjorde så att det blev möjligt för dig, din far och alla dina syskon att vila benen, umgås med varandra eller bara ta det lugnt. Men gjorde hon verkligen det för din skull av ren godhet eller var det främst för hennes egen skull av ren och enkel egoism? Alla människor har ju ett grundläggande behov av att vara omtyckta och behövda. För din mor kanske det gick så långt att hon av ren egoism i princip förhindrade er övriga i familjen, att vara behövda och kanske också omtyckta. Så frågan kvarstår? Är det godhet eller ondska? Hela resonemanget blir än värre om hon dessutom mitt i allt kände sig utelämnad och irriterad, men dolde det väl, trots att hennes hjärta i själva verket grät för att hon blivit offer för en stor orättvisa i sitt liv? Egentligen kanske du behandlade henne med ondska, genom att faktiskt bara göra det som hon bad dig om. Du borde kanske ha tagit förklädet av henne och platsat henne i den bästa stolen.

Jag såg på Stenne med stor förvåning i blicken. Ingen hade någonsin bemött mig på det här sättet tidigare. Stenne bara fortsatte som om jag tryckt ner hela play-knappen.

-Godhet är som tid. Om ingen ställer frågan vad det egentligen är, vet alla exakt vad det är, men om någon ställer frågan kan ingen riktigt förklara vad det är för något.


Jag insåg plötsligt att jag förstod vad han menade. Om man inte hade tagit ställning själv antog man bara att någon annan hade gjort det och gled vidare i sitt eget liv, utan att ha någon styrförmåga för att vare sig veta vilken den rätta vägen var eller ha förmågan att välja det rätta, samtidigt som man trodde att man själv levde i absolut godhet.

===================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:


 Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se
===================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar