onsdag 26 november 2014

Lös ditt problem. Sälj ditt barn! (del 37)



Jag såg på den text som med svarta kontrastrika bokstäver stirrade på mig från det digitala pappret framför mig. Jag kände igen stommen i berättelsen, även om det som hända Eva när hon var nio år gammal var i ett annat land än vårt eget. Men parallellerna mot vårt eget land är slående. På trettiotalet i Sverige hände det gång på gång att staten tvångsförflyttade barn från sin familj till nya familjer eller barnhem. Säkert i ett gott syfte för att se till att barnen skulle få det bra. Men hur tänkte de egentligen? Trodde det verkligen att detta kunde skapa lyckliga barn?

Jag förstod verkligen inget. Kunde man göra så här? Hade min far och min mor sålt mig och min bror? Jag såg på min mor, som sakta nickade med ett snett leende i ansiktet. Jag såg på min far och såg bara beslutsamhet i hans fasta blick. Jag såg i deras ögon att jag inte längre var den jag en gång hade varit för dem. Jag såg att de såg på mig som om jag bara var vem som helst, inte längre deras äldsta dotter. Jag såg inte längre någon kärlek i deras blick. Jag såg på Arnas och visste att han var den ende som jag hade kvar. Jag och Arnas. I ett svep hade jag mist hela min familj. Alla mina syskon. Mitt hus. Mitt hela liv som jag knappt hade börjat att leva. Men Arnas var kvar och jag var tacksam för det, som jag alltid var för det lilla. Det gjorde lite gott i mitt lilla hjärta.

Redan samma kväll, utan avsked till våra yngre syskon, blev vi hämtade. Våra nya föräldrar kom in i vårt enkla hus och skakade hand med våra före detta och gjorde upp sina mellanhavanden. Min nya far var stor, svarthårig och skäggig. Min nya mor var späd, kortväxt och blond. Jag såg på dem och tänkte på hur hon skulle bli som min nya mor och han som min nya far. De såg snälla ut. Arnas såg oroad ut. Jag var lugn. Vi gjorde ju detta för att våra syskon skulle få ett bättre liv, tänkte jag medan jag stod där och betraktade de ekonomiska transaktionerna. Kvittot var ju viktigt för att kunna genomföra de rättmätiga skatteavdragen efter det att transaktionen var genomförd och klar. Till och med jag förstod det som nioåring.

====================================================================
Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:



 Sex heta Röda - Webshop
e-Bok
www.lajoanis.se
====================================================================

Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

blogglista.se Litteratur Litteratur bloggar 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar