tisdag 23 september 2014

Det tar 32,14 timmar att skriva en bok! (del 3)

Jag hade som så många andra en dröm om att göra det som var nästintill omöjligt. Vissa människor bygger hus, andra åker jorden runt och kanske bosätter sig på en otillgänglig plats ute i världen. Men inte jag. Min hemliga dröm var att faktiskt skriva en bok. En bok där handlingen mer skulle vara vad människorna tyckte och kände istället för vad de sa och gjorde.

Klok som jag är förstod jag att De tre frågorna, som man behövde svara ja på för att lyckas med att förverkliga sina drömmar, i allra högsta grad också var applicerbar på min dröm. Det gällde verkligen att ta mig tiden och att ha styrkan till att börja, genomföra och avsluta arbetet med en bok, som jag med stolthet skulle kalla min.

Den första av de tre frågorna handlar bara om att konfirmera att jag verkligen anser mig vara dedikerad till min uppgift. Har jag bestämt mig att verkligen genomföra detta? Mitt svar var enkelt och hade så varit under en mycket lång tid. Ja!

Den andra frågan av de tre blev omedelbart mycket svårare att svara ja på för en människa som haft en vecko-medelarbetstid, inklusive semestrar och andra ledigheter, på en bit över sextio timmar. Har jag tid? Har jag resurserna? Har jag möjligheterna? Jag funderade ett tag och undersökte förutsättningarna noggrant. Resurserna hade jag verkligen. Konstigt vore det annars om man funderar på hur mycket tid jag hade lagt ner på mitt arbete under mitt liv. En och två kronor borde ju finnas extra kan man tycka. Möjligheterna hade jag också, men inte genom att göra detta på hemmaplan. Hemma pockar jobbet på, ibland i en sådan takt så det bara inte finns sammanhängande tid för att fantisera, samtidigt som jag behövde skotta ord från min mäktiga ordgruva. Ordgruvan är jag faktiskt ganska stolt över. Detta var ju självklart ett enkelt problem att lösa. Tömma kalendern genom att boka om och flytta åtaganden från skrivperioden, till en period före och efter, samtidigt som en resa behövde bokas till en plats där jag kunde hyra en lägenhet, som kunde bli min plats för att skriva ett antal timmar varje dag. Men hur lång tid kan det ta att skriva en bok? Alla projektplaner kräver ju sin tidplan och sina dödsdatum. Ett dödsdatum är en punkt i tiden som man inte får passera, utan att titta sig själv i spegeln och erkänna sitt eget misslyckande. Hur uppskattar man tiden för att skriva en bok? I mitt inre såg jag månader som kanske skulle bli till år. Estimeringsmetoden jag slutligen valde var lika enkel som genial.

Eftersom jag skriver krönikor som är ungefär sjuhundra ord långa, vet jag ganska exakt hur fort jag skriver. Sjuhundra ord tar max en kvart. Det betyder ju en hastighet på tvåtusen åttahundra ord i timmen. På nätet kunde jag läsa mig till att en bok på nittiotusen ord är en bok som tagit sig över gränsen till att bli en roman. Om man då tar dessa nittiotusen ord och dividerar med de tvåtusen åttahundra, som jag kunde producera varje timme, får man talet trettiotvå komma fjorton. Med andra ord är den teoretiska tiden för att skriva en roman trettiotvå komma fjorton timmar, under förutsättning att ordgruvan producerar meningar av sammanhängande ord, som bildar en berättelse i det ämnesområde som var tänkt.

Även om jag är optimistiskt lagd så tyckte jag att de trettiotvå komma fjorton timmarna var lite väl optimistiska, så jag bestämde mig att multiplicera med två och avrunda, vilket gav mig sextiofem timmar. Jag nöjde mig med det och kunde konstatera att jag också hade tiden. Svaret var således JA! 

Den allra sista frågan är den knäckfråga som kullkastar de flesta goda initiativ ute i världen. Frågan är lika enkel som svaret är svårt. Är jag villig att offra allt för att lyckas? Min livsstil? Mina tankar? Min familj? Lyckas med vad kan man ju fråga sig? Att bara skriva boken? Att bara skriva boken och ge ut den? Att bara skriva boken, bara ge ut den och faktiskt skapa en bok som säljer det den kostade? Att bara skriva boken, bara ge ut den och skapa en storsäljande bok? Jag förstår att kostnaden för det sistnämnda är alldeles för stor samtidigt som att lägga ner sextiofem timmar för att bara skriva en bok är alldeles för enkelt.
Jag svarar ja i nivå tre. Att skriva en bok som jag ger ut för att skapa en småsäljare. En bok som borde ges chansen att nå brejkiven. Tärningen var alltså kastad och planen var lagd.
Det var dags att gå från ord till handling.

Om du är intresserad av boken som blev effekten av allt detta hittar du den här:
e-Bok
Bok-Bok direkt från författaren
Bok från bokus


Om du på något sätt behöver hjälp och jag har möjlighet att hjälp dig, gör jag gärna det. 

Jonny Siikavaara, Visar vägen, helst utan att vara i vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar